TARINAMME

Alkuaskeleet


Oli synkkä ja myrskyinen yö. Näillä sanoilla Muumipappa aloittaa kirjansa kirjoittamisen, eikä aivan sattumalta.


Myrskyä tarvittiin myös Ydin-Hämeen tarinan alkuunpanevana voimana. Ilman sitä emme olisi nyt tässä. Myrsky ei ollut pelkästään vastoinkäymistä, vaan voimaa – voimaa, joka suuntasi ajatuksia kohti uusia mahdollisuuksia.

Talvella vaunut olivat lähes hautautuneet lumeen ja pakkanen paukkunut ennätyslukemissa. Kun kylmä alkoi taas kolkutella, syttyi kipinä, joka karkotti mielestä koleuden. Kipinä kasvoi nopeasti roihuksi, jonka hallitseminen vaati jo ponnisteluja, jotta innostus pysyisi realistisena. Tämä kipinä syttyi eräässä sähkösaunassa.


Saunan lauteilla siis syntyi ajatus oman alueen perustamisesta. Ajatuksena oli perustaa se Pukkilan Kanteleelle.


Marraskuun alussa vuonna 2011 lähes viidenkymmen hengen joukko kokoontui katsomaan Kanteleen paikkaa. Tuona merkittävänä päivänä tehtiin päätös oman yhdistyksen perustamisesta sekä oman alueen etsimisen jatkamisesta. Tavoitteena oli löytää paikka, jossa olisi oma ranta sekä perusasiat kuten vesi ja sähkö valmiina. Ryhmä oli ottanut ensimmäisen askeleen matkalla johonkin uuteen.

Yhdistys perustettiin


Kun alkuun oli päästy, ei jääty odottamaan. Jo kahden viikon kuluttua, 19. marraskuuta, pidettiin Tuusulassa perustamiskokous. Kantele jäi yhdistyksen historiaan pysyvästi, sillä kokous päätti yhdistyksen nimeksi Kantele Caravan.


Ennen joulua pidettiin ensimmäinen yleinen kokous, jossa valittiin hallitus ja puheenjohtajaksi Hannu Anttonen.


Oman alueen etsintä alkoi


Oman paikan etsintä käynnistyi määrätietoisesti ja energisesti. Useita paikkoja käytiin katsomassa, mutta loppuvuodesta löytynyt Porraskosken vanhan koulun alue teki välittömästi vaikutuksen. Se tuntui oikealta, ja siitä aloitettiin neuvottelut Hämeenlinnan kaupungin kanssa.


Unelma omasta alueesta oli vahva, ja Porraskoski vaikutti sen täyttymykseltä. Ajatus oli, että nyt keskitytään rauhassa neuvotteluihin. Mutta todellisuus ei ollut aivan näin rauhallinen.


Uusi nimi


Tammikuussa tuli kiire, kun posti toi mukanaan yllätyksen: yhdistys oli jo rekisteröity. Tavoitteena oli ollut hakea liiton jäsenyyttä heti kun mahdollista, mutta rekisteröitymisen nopeus yllätti kaikki. Yhdistys oli ehtinyt olla Kantele Caravan vain kaksi kuukautta, kun jo tarvittiin uusi nimi.


Tarvittiin nimi, jonka eteen sopisi SF-Caravan -liite ja joka kuvaisi yhdistystä. Kantele oli jäänyt historiaan.


Yhdistyksen toiminnan perustana oli alusta asti avoimuus ja jäsenten todellinen mahdollisuus vaikuttaa. Jäsenet saivat ehdottaa uusia nimiä ja äänestää niistä sähköpostitse. Lopulta kaksi nimeä, Hämeensydän ja Ydin-Häme, nousivat tasaväkiseen kilpailuun. Vasta toinen äänestyskierros ratkaisi voittajan.


Helmikuun puolessa välissä lähti Patentti- ja rekisterihallitukseen nimenmuutusilmoitus, uusi nimi oli Caravan Ydin-Häme ry.


Porraskosken neuvottelut etenivät aluksi hyvin, jopa liian hyvin. Huhtikuussa käsissä oli alustava vuokrasopimus, mutta pian alkoivat mutkat. Neuvottelut jatkuivat, mutta samalla alettiin tarkastella myös muita vaihtoehtoja.

SF-Caravan


Yhdistys oli pitänyt matalaa profiilia, mutta huhut alkoivat kiertää. Toukokuun 2012 lopulla päätettiin julkaista omat verkkosivut, jotta tieto olisi kaikkien saatavilla ilman arvailuja. 


Merkittävä hetki koettiin SF-Caravan ry:n liittokokouksessa Rovaniemellä 20. toukokuuta. Yhdistys hyväksyttiin yksimielisesti osaksi liiton suurta caravan-perhettä ja nimen eteen lisättiin SF-etuliite.

Tässä vaiheessa yhdistyksen perustamisesta oli kulunut vasta puoli vuotta. 


1-vuotissynttärit


Yhdistyksen täyttäessä vuoden omaa aluetta ei vielä ollut löytynyt. Porraskosken neuvottelut eivät edenneet, vaikka paikallinen kyläyhdistys tuki hanketta. Jäsenistö oli hajautunut eri puolille Etelä-Suomea, ja hallitus sai osakseen myös kritiikkiä.


Suurin osa jäsenistä ymmärsi kuitenkin tilanteen. Vuosi oli lyhyt aika, ja paljon oli jo saatu aikaan. Sopivia paikkoja ei ollut runsaasti tarjolla, eikä onni ollut osunut kohdalle.

Vuoden 2012 loppuun mennessä saavutettiin kuitenkin yksi tärkeä tavoite: yhdistykselle saatiin oma logo jäsenistön ehdotusten ja äänestyksen kautta.


Päätepiste


Alkuvuonna 2013 Porraskosken neuvottelut lopetettiin, ja katseet käännettiin uusiin mahdollisuuksiin. Pettymyksiä koettiin useita. Lukemattomia asiakirjoja laadittiin, laskelmia tehtiin ja neuvotteluja käytiin. Työtunteja ja kilometrejä kertyi valtavasti, mutta tuloksena oli pitkään nolla.


Silti jatkettiin.


Kevään 2013 vuosikokouksessa tehtiin ratkaiseva päätös: alueen vaatimuslistalta poistettiin vesistövaatimus. Samana iltana netistä löytyi ilmoitus vuokrattavasta alueesta, joka oli tuolloin hevostallikäytössä. 


Paikka käytiin katsomassa. Mukana oli sekä innostusta että varovaisuutta, sillä moni aiempi yritys oli kariutunut. Neuvottelut kuitenkin käynnistettiin, ja niiden edetessä innostus kasvoi. Ylimääräinen yleinen kokous päätti yksimielisesti, että tämä on oikea paikka.

Vuokrasopimuksen allekirjoitus oli 18.5.2013, allekirjoittajina vuokranantaja Riku Jaakonsaari ja yhdistyksen edustajana puheenjohtaja Hannu Anttonen.


Vain kuukausi aiemmin tulevaisuus oli ollut avoin, mutta nyt yhdistyksellä oli oma alue.


Matka, joka oli alkanut Kanteleelta, päättyikin Janakkalaan!



Hämeenhelmi


Uusi alue tarvitsi nimen. Jäsenet ehdottivat nimiä, ja jälleen järjestettiin äänestys kahdessa vaiheessa. Voittajaksi valikoitui Hämeenhelmi.


Ensimmäiset vaunut siirrettiin alueelle juhannusviikolla. Alue oli juuri tyhjennetty hevosista, ja niiden tuoksu leijui vielä ilmassa. Se ei kuitenkaan vähentänyt sitä tunnetta, kun sai astua omalle alueelle ja valmistella sitä juhannuksen viettoon.


Siitä alkoi intensiivinen yhteinen tekeminen. Talkoohenki kantoi aluetta eteenpäin. Työtä tehtiin yhdessä, välillä kahvitellen, syöden ja saunoen. Sauna palautti voimat, ja yhteinen tekeminen jatkui iltaan asti.


Kaikki ei kuitenkaan ollut pelkkää helppoutta. Mukaan mahtui erimielisyyksiä, väsymystä, pettymyksiä ja takapakkeja. Tilanteita ratkaistiin keskustelemalla ja oppimalla ymmärtämään erilaisia näkemyksiä.

Alue omaksi


Syksystä alkaen puheenjohtaja Anttonen ja varapuheenjohtaja Vuorinen selvittivät mahdollisuutta ostaa alue omaksi. Vuosikokouksessa hallitukselle annettiin valtuudet kaupan toteuttamiseen.


1. huhtikuuta allekirjoitettiin kauppakirja. Vain kymmenen kuukauden vuokra-ajan jälkeen alue oli ostettu omaksi. Tämä oli mahdollista jäsenistön vahvan sitoutumisen ansiosta.


Työ jatkui. Katseet kääntyivät kohti avajaisia. Lipputangot ja lippu puuttuivat vielä, mutta nekin ratkaistiin jäsenistön äänestyksellä.

Lippu salkoon!


Kolmen vuoden aikana unelma oli muuttunut todellisuudeksi. Yhteinen työ, yhdessä koettu ilo ja saavutettu päämäärä olivat jotain ainutlaatuista.


Alueen muutostyöt entisestä tallirakennuksesta ja hevosaitauksista leirintäaluekäyttöön sujui aikataulussa ja alue voitiin avata vieraille kesäkuussa 2014, virallisten avajaisten ollessa 12.7.2014.

Auringonlasku värjäsi pellot keltaoranssiksi ja usva loi rauhallisen tunnelman.

Oikea paikka oli löytynyt.


Hämeenhelmi oli nimensä veroinen.